تبلیغات

.

.

.

.

.

 











< اهورامزدا - سرود رهایی - مطالب مهر 1388
شاهزاده‌ بی تاج و تخت موسیقی کُردی، عایشه‌ شانAyşe Şan |

شاهزاده‌ بی تاج و تخت موسیقی کُردی، عایشه‌ شانAyşe Şan   

یکی از هنرمندان مبارز در کوردستان ترکیه، که‌ بر ضد ظلم وستم دولت ظالم کمالیست در شمال کوردستان مانند شیرزنی قیام کرده‌ است، کسی نیست جز، عایشه‌ شان.
عایشه‌ شان با صدایی گرم و دلنشین، با کلامی رسن و شیوا در زمان و موقعیتی که‌ حکومت ترک که‌ با تمام نیرو در فکر تجزیه‌ و از بین بردن فرهنگ و کلتور غنی کوردی بود، ضرب المثل قدیمی کوردی را که‌ میگوید:" شیر شیر است چه‌ زن یا که‌ چه‌ مرد" به‌ اثبات رساند.
او در آبان سال 1938 درشهر ,,,,

برای خواندن بیشتر به ادامه مطلب بروید

 


ادامه مطلب
نوشته شده توسط فرید.... غربت من تنها سایبانی کوچک بر گرده راهی متروک ....... در دوشنبه 27 مهر 1388
تاریخچه و آداب هالووین |

تاریخچه و آداب هالووین و قاشق زنی  ( حلاوه ملاوه )

تاریخ این روز به بیش از 2000 سال گذشته بازمیگردد و آغاز آن درواقع بسیار جدی بوده است. شب 31 اکتبر که به هالووین (Halloween ترکیب دو کلمه Hallow مقدس و E’en که همان Evening به لهجه ایرلندی است، به معنای سر شب) شهرت دارد، ریشه در رسوم سلتیک (ساکنان اولیه جزایر بریتانیا) دارد و آداب آن بیشتر از ایرلند و اسکاتلند آمده است.

این شب در اصل از جشنی مذهبی پایه گرفته است که از قرن نهم بعد از میلاد مرسوم بوده و "روز تمام مقدسین" یا All Hallows Day نام داشته است. مسیحیان در این روز که مطابق با اول نوامبر است، به افتخار تمام قدیسین جشنی برپا میکنند که امروز به نام All Saints Day شهرت دارد و هالووین، شب قبل این جشن است.


trick-or-treat یا همان قاشق زنی!
یکی از آداب بسیار رایج در هالووین trick-or-treat نام دارد و بسیار شبیه به قاشق زنی خودمان است، به این ترتیب که افراد- به خصوص کودکان - در گروه هایی کوچک به در خانه ها رفته و میگویند trick-or-treat به این معنی که : "چیزی بده تا اذیتت نکنیم" و صاحبخانه که به همین مناسبت خوراکی هایی تهیه کرده، چیزهایی در سبد آنها میگذارد.

بانو غزال(لیلی قوانلو)

«ترانه بسیار زیبای  قاشق زنی (چهارشنبه سوری) با صدای غزال»(Mp3)

 

 

 قاشق زنی

شب آخرین چهار شنبه ی هرسال شب سروروشادی است  با گذشت یك سال  با همه ی خوبی هاوبدی ها در این شب ایرانیان بوته های خار وهیزم تهیه می كنند ودر فواصل كوتاه قرارمی دهند و اتش می زنندو ضمن پریدن از روی اتش می گویند 

"سرخی تو از من زردی من از تو" زرد رنگی وبیماری وكسالت  رابا شعله های سرخ آتش از خود دور می كنند

درقدیم پس از سوخته شدن خاروخاشاك، خاكستر آنرا بیرون از منزل كنار دیوار جمع می كردند كسی كه اكستررا بیرون میبرد وقتی بر می گشت ودر می زد كسانی كه در خانه بودند  

می پرسیدند كیه ؟ 

او جواب می داد منم 

 سئوال می كردند از كجا آمده ای ؟ او می گفت از عروسی 

از او می پرسیدند چه آورده ای ؟ 

او میگفت سلامتی و خوشبختی 

در را می گشودنند وهمگی با هم فریاد شادی و هلهله سر میدادند 

قاشق زنی و فالگوش ایستادن هم از آیین های چهارشنبه سوری است با اختلاف هایی جزیی در نحوه ی اجرای آن در هر شهر زن یا مردی كه چادر بر سر كرده و خود را حسابی پوشانده تا شناسایی نشود  

بدون اینكه نیت خود را به كسی بگوید هنگام غروب آفتاب نزدیك به تاریك شدن هوا در پناه دیوار یاپشت درب مغازه یا منزلی كمین میكرد و منتظر می ماند رهگذران عبور كنند تا به حرف های آنان گوش دهد شاید در میان حرف های رهگذران كلام امید بخش و نوید دهنده ای بشنود و نیت خود را كه در دل دارد با آن سخنان كه شنیده است تعبیر كند یا به فال نیك بگیرد  

گاه پیش می امد كه مثلازن یا مرد ی فالگوش ایستادن رهگذران در میان صحبت ها یشان این جمله هم قرار داشت:این چه کاریست كه می خواهی انجام دهی مگر بیماری؟ 

با شنیدن این جمله پیش ا مده كه آن شخص ‍برایآن سال از خرید منزل  جدید منصرف شده است ولی اگر با همان نیت فالگوش می ایستاده و رهگذری به همراه خود می گفته این كار شما بسیار به جا ست  خرید منزل به هر قیمت صورت می گرفت  

فكر قاشق زدن یه دختر چادر سیاه

قاشق زنی از رسم های جالب چهار شنبه سوری است  كسی كه قصد داشته در مراسم قاشق زنی شركت كند  چادر سر كرده قاشق وكاسه ای دست می گرفته معمولا كاسه مسی بوده است

 به در منزل همسایه ها واشنایان  می رفته اند و انقدر با قاشق به كاسه می كوبیده اند تا صاحب خانه در را باز كند و مقداری خوراكی یا پول در كاسه ی او بیندازند از موارد جالب و قشنگ و با مزه قاشق زنی، خاطره ای است مربوط به پسر جوان عاشقی كه اجازه و امكان دیدن معشوق خود را آزادانه نداشته چادر سر می كند و به بهانه قاشق زنی پشت در خانه دخترمورد علاقه می رفته تا بر حسب اتفاق روی ماه معشوق را لحظه ای ببیند . برای جوان امروزی شاید این موارد  بسیار پیش وپا افتاده جلوه نماید

در روزگار قدیم جوانانی كه به هم دلبستگی داشتند ممكن بود چند ماه   همدیگر را نبینند امكان رفت و آمد و ملا قات حضوری اصلا وجود نداشت البته همه این محرومیت رانداشتند  كسانی كه فامیل ویا همسایه های نزدیك  بودند از فرصتهایی كه پیش می آمد همدیگر را ملاقات می كردند

 اما برای بعضی جوانان قدیم حسرت یك دیدار گذرا وساده، شوق دیدن یك دم  بدون حضور دیگران بر دل آنان  می ماند

 


نوشته شده توسط فرید.... غربت من تنها سایبانی کوچک بر گرده راهی متروک ....... در یکشنبه 26 مهر 1388
تاریخچه رقص کردی یا همان هه لپرکی |

تاریخچه رقص کردی یا همان هه لپرکی

 واژه ؛ هه لپه رکی ؛از کلمه هه لپر به معنی جنبش و تکان و در اصل به معنی حمله کردن است که نمادی ازحرکات جنگی است  دستمال داشتن رهبر و نفر آخر نشاندهنده برابری بوده و دست همدیگر را گرفتن هم نشانه اتحاد گروه است"ره ش به له ك "یا رقص زن و مرد با هم به معنی مانند برادر و خواهر بودن است . كوبیدن پا بر زمین به این معنی است كه این خاك موطن من است...

برای خواندن بیشتر به ادامه مطلب بروید


ادامه مطلب
نوشته شده توسط فرید.... غربت من تنها سایبانی کوچک بر گرده راهی متروک ....... در جمعه 17 مهر 1388
ناصر ر‌زازی |

آلبوم جدید و بسیار زیبای ناصر ر‌زازی خواننده خوش صدای  کرد 

 

 

برای دانلود به ادامه مطلب بروید


ادامه مطلب
نوشته شده توسط فرید.... غربت من تنها سایبانی کوچک بر گرده راهی متروک ....... در جمعه 17 مهر 1388
جشن مهرگان |

جشن مهرگان

شانزدهم مهرماه , پس از نوروز بزرگ­ترین جشن آریایها و بازمانده‌ای از دین مهر است.

.

این جشن در شانزدهم مهرماه و در زمان برابری پاییزی برگزار می‌شود. «جشن مهرگان»، بزرگترین جشن بیروان دین مترا یا مهر بوده است که در گذشته آن را «میتراکانا» یا «متراکانا»(Metrakana) می­نامیدند. این جشن در مهر روز از مهر ماه، یعنی روز شانزدهم ماه مهر برگزار می‌شد. اما در زمان هخامنشیان در نخستین روز مهرماه برگزار می شد. این جشن پس از نوروز یکی از بزرگ­ترین جشن آریایها  است در ستایش ایزد «میثرَه» یا «میترا» و بعدها «مهر» که از مهر روز آغاز شده تا رام روز به اندازه­ی شش روز ادامه دارد. مهر در اصل با خورشید تفاوت داشته است اما بعدها به معنای خورشید دانسته شد. 

(مهر) خورشید نیست بلکه (مهر) ایزد روشنایی و فروغ است

برای خواندن بیشتر به ادامه مطلب بروید

 


ادامه مطلب
نوشته شده توسط فرید.... غربت من تنها سایبانی کوچک بر گرده راهی متروک ....... در شنبه 11 مهر 1388
مه‌زهه‌ری خالقی |

دانلود تمام آهنگهای مظهر خالقی خواننده خوش صدای  کرد 

برای دانلود به ادامه مطلب بروید


ادامه مطلب
نوشته شده توسط فرید.... غربت من تنها سایبانی کوچک بر گرده راهی متروک ....... در شنبه 11 مهر 1388
خواننده های کرد ترکیه |

خواننده های کرد ترکیه

در زیر اسامی تعدادی از خواننده های کرد ترکیه ارائه شده است، زندگینامه بعضی از آنها در ادامه مطلب وجود دارد

ابراهیم تاتلیسس(Ibo, Ibrahim Tatlises)، ماهسون کرمزی گل (Mahsun Kırmızıgül)، امرا(Emrah)،الیشان (alican)، سیلان(ceylan)، اوزجان دنیز (Özcan deniz )، احمد کایا (ahmet kaya) ،هولیا افشار(hulya avcar) ، عزت یلدزهان (izzat yildizkhn )و ماردینی (mardini)، بورهان چاچان (burhan cacan)، نیهات دوغان (nihat dogan)،احمد کانچی (ahmet kanneci)، احمد اوزهان(Ahmet Özhan)، عارف ساسام (arif susam)، ارزو شاهین (arzu sahin)، بولنت سرتاش(bulent sertas)، جلال گوزل سس(celal guzal ses)، چنگیز عمران(cengiz imren)، دنیز اردوغان (deniz erdogan)، گون ایدین (deste gunaydin)، ایبرو یاشار(Ebru yasar)، هکین اکاش(Ekin akkas)، ارول اوگین (Erol Evgin)، ارتوغلو پولات (ertugrul polat)، فرهاد تونجه(farhat Tunç) ، گولر یشک (guler isik)، گونولآشار(gonulacar)، هاکان آلتون (hakan altun)، هولیا بوزکایا(hulya bozkaya) ، عزت التینمش (İzzet Altınmeşe)، میشه بابو(mice babo)، محمود تونسر (mahmut tuncer ) ، میرکلام (mirkelam)، نیلوفر اقبال (nilufer akbal)، روژین(rojin)، اونور آکین(Onur Akın)، صلاح الدین الپای(Selahattin alpay)، فرهات کوچر(ferhat cocer)،  شریف کایران( sarif kayran)، سرداب ارنر(Sertab Erener)، سروت کوچاکیا(Servet Kocakaya)، یلدز تیلبه (yildiz tibe)،یوسف هارپوتلو ( yusuf harputlu) و ...

در اینجا دو نکته قابل ذکر است اول اینکه به علت محدودیت ها شدیدی که دولت ترکیه برای کردهای آن کشور ایجاد کرده است...

به ادامه مطلب بروید


ادامه مطلب
نوشته شده توسط فرید.... غربت من تنها سایبانی کوچک بر گرده راهی متروک ....... در چهارشنبه 8 مهر 1388
تخته نرد ،خرد و خلاقیت بزرگمهر |
تخته نرد ،خرد و خلاقیت بزرگمهر
 
HO422380EB456_250.jpg

در زمان پادشاهی انوشیروان خسرو پسر قباد، پادشاه هند «دیورسام بزرگ» برای سنجش خرد و دانایی ایرانیان و اثبات برتری خود شطرنجی را که مهره های آن از زمرد و یاقوت سرخ بود، به همراه هدایایی نفیس به دربار ایران فرستاد و «تخت ریتوس» دانا را نیز گماردهء انجام این کار ساخت. او در نامه‌ای به پادشاه ایران نوشت: «از آنجا که شما شاهنشاه ما هستید، دانایان شما نیز باید از دانایان ما برتر باشند. پس یا روش و شیوهء آنچه را که به نزد شما فرستاده‌ایم (شطرنج) بازگویید و یا پس از این ساو و باج برای ما بفرستید». شاه ایران پس از خواندن نامه چهل روز زمان خواست و هیچ یک از دانایان در این چند روز چاره و روش آن را نیافت، تا اینکه روز چهلم بزرگمهر که جوانترین وزیر انوشیروان بود به پا خاست و گفت: «این شطرنج را چون میدان جنگ ساخته‌اند که دو طرف با مهره های خود با هم می‌جنگند و هر کدام خرد و دوراندیشی بیشتری داشته باشد، پیروز می‌شود.» و رازهای کامل بازی شطرنج و روش چیدن مهره ها را گفت. شاهنشاه سه بار بر او درود فرستاد و دوازده هزار سکه به او پاداش داد. پس از آن «تخت ریتوس» با بزرگمهر به بازی پرداخت. بزرگمهر سه بار بر تخت ریتوس پیروز شد. روز بعد بزرگمهر تخت ریتوس را به نزد خود خواند و وسیلهء بازی دیگری را نشان داد و گفت: اگر شما این را پاسخ دادید ما باجگزار شما می شویم و اگر نتوانستید باید باجگزار ما باشید.» دیورسام چهل روز زمان خواست، اما هیچ یک از دانایان آن سرزمین نتوانستند «وین اردشیر» را چاره گشایی کنند و به این ترتیب شاه هندوستان پذیرفت که باجگزار ایران باشد.

فلسفه پیدایش

HO422380EB456_250.jpg

30 مهره  :  نشان گر 30 شبانه روز یک ماه         24  خانه  :  نشان گر  24 ساعت شبانه روز 

 4 قسمت زمین  :   4 فصل سال                      5 دست بازی :  5 وقت یک شبانه روز

 2 رنگ سیاه و سپید  : شب و روز           هر طرف زمین 12 خانه دارد :  12 ماه سال

 

      LgWoodChekers.jpg

تخته نرد  :  کره زمین                                      زمین بازی  : اسمان

تاس :   ستاره بخت و اقبال                                   گردش تاس ها : گردش ایام

مهره ها:  انسان ها                                             گردش مهره در زمین: حرکت انسان ها (زندگی )  

برداشتن مهره در پایان هر بازی : مرگ انسان ها  

 

اعداد  تاس  :

   Sixsided_Dice_inJapan.jpg

اهورا مزدا در آیین بهی  آمده شده که آسمان و زمین را در 366 روز آفرید

در خرده اوستا نیایش آفرینگان گهنبار  آمده است

در خرده اوستا 10 بار نام گهنبارها نوشته شده به روز و زمان برده شده به غیر از گهنبار ششم که همسپتمدیم که 11 بار نام برده شده است.

در کتاب دینکرد که تفسیر پهلوی اوستاست  به گهنبارها پرداخته شده در بند هشت نیز در مورد گهنبارها و زمان گهنبارها  آنها پرداخته شده است.


شرح اعداد  تاس بدین شرح میباشد

1-یکتایی و خدا پرستی

2-سپنته مینو و انگره مینو

3 - پندار نیک ؛ گفتار نیک ، کردار نیک

4- چهار آخشیج ( آب / باد /خاک/هوا)

5- جان / تن / ادنگ / فره وشی / روان

6-شش گهنبار است

 


نوشته شده توسط فرید.... غربت من تنها سایبانی کوچک بر گرده راهی متروک ....... در پنجشنبه 2 مهر 1388
نوشته های پیشین
+ پیی بلین+ خاک پاک کردستان من + بذر محبت بین هم بپاشید+ آهنگ گروه کامکار و آهنگ سهراب اسدی + سیزده بدر-سیزده نحس نیست!+ ششم فروردین زادروز زرتشت فرخنده باد+ نوروز ۲۷۱۰+ دهان دختر زیبا تهی ز دندان است+ ســـوار خواهـــد آمد+ چه‌ نسلی بودیم ما! + سرود ملی و پرچم کوردها + «لالایی»+ مبارزه جوانان کورد با زره پوشها ترکیه + معشوق من+ دانلود ۳ فیلم زیبا و پر معنای بهمن قبادی+ سرو ابرکوه یزد+ آلبوم جدید و زیبای شكیلا با نام مژده ی آزادی+ کردانه + ..+ آهنگ کردی وصال باصدای شهرام ناظری+ هیلا صدیقی+ شب یلدا + در سرزمین آیاریی من + روزه زرتشتیان+ کانی ئاسمان+ عدنان کریم و به‌هجه‌ت یه‌حیا + پراکندگی کردها+ تظاهرات وسیع در شهر های کردستان علیه اعدام فتاحیان+ بیایید به خشت خشت ِ اثارگذشتگان احترام بگذاریم + کعبه زرتشت ?

صفحات: